Thursday 24 May 2018

# k-drama review # recommendation

Cross

Assalamualaikum semua ! So, my next and last paper for this semester is the day after tomorrow, so I decided to write the review of k-drama, malam ni jugak. So, aku start tengok cerita ni dalam minggu ni jugak, maybe last Sunday ? Tak ingat sangat tapi memang aku tengok dalam final week, kononnya nak release stress.

As usual, aku punya review memang k-drama je. (Not like aku benci cerita melayu, but aku jarang tengok TV sejak masuk asrama. And aku tak tau mana nak stream cerita melayu =/  so please stop being so judgemental )

First thing first, jom kenal dengan cerita ni dulu.



Title : Cross / Keuroseu / 크로스
Episodes : 16
Network : tvN
Genre : Medical, Law
Plot :

Cerita ni start dengan childhood Kang In Kyu, about how he had a sick sister and his family are having financial crisis. Ayah dia memang work hard untuk bear semua financial cost. So, one day ayah dia keluar nak cari duit, tapi lepas sebulan mayat ayah dia dijumpai dalam keadaan yang takde organ, at all. Around the same timeline, adik perempuan dia yang sakit tu meninggal and ayah angkat diorang, Go Jung Hoon dermakan organ adik dia without bincang dengan dia. So, Kang In Kyu ni membesar dengan rasa dendam untuk bunuh orang yang extract dan ambil organ ayah dia. Dia jugak membesar dalam keadaan yang tak suka dengan orang yang buat organ transplant tanpa consult dengan family. So, dia start study untuk jadi surgeon and with his eyes ability, dia boleh jalankan surgery without loupe eyeglasses ( aku rasa ni nama dia, spectacle yang surgeon guna waktu surgery ).

In his 4th year residency, dia berhenti daripada kerja kat hospital and apply to Shingwang Prison where the criminal, Kim Hyung Bum who extract his father are at. So, start daripada situ dia mula prescribe kan ubat yang boleh bunuh criminal tu secara senyap dalam masa sama dia try untuk cari siapa yang arahkan Kim Hyung Bum untuk bunuh ayah dia.  Tapi Hyung Bum ni dapat tahu identiti Kang In Kyu and try untuk keluar dari penjara dengan bantuan subordinate dia. Bila Hyung Bum escape from the prison, In Kyu ni letak jawatan and try untuk jejak Hyung Bum and he somewhat berjaya dalam 2 kali. Atas nasihat ayah angkat dia, Go Jung Hoon, dia pun kerja dekat Sunlim Hospital and discovered that the hospital are actually involved in illegal organ trade. So, dia try untuk cari dalang yang jalankan illegal organ trade dalam hospital tu and cari siapa yang terima jantung ayah dia.

!!! SPOILER ALERT !!!

First, aku tengok cerita ni obviously sebab genre ni memang aku suka gilos. Aku rasa cerita ni unik sikit and one of the best yang aku pernah tengok sebab dia adalah gabungan dua genre yang aku memang sangat minat, Medical and Law. 

Okay, masa Kang In Kyu start kerja dekat Shingwang Prison tu, aku memang tak expect dia nak bunuh Kim Hyung Bum. Aku just ingat dia punya character macam, 'I'm-gonna-kill-you-with-my-kindness-and-I'm-not-like-you'. So waktu dia prescribe ubat-ubat yang boleh menyebabkan kegagalan fungsi kidney and eventually lead to death in short-time, I was like, 'Weh, this is not suppose to happen la !' Kim Hyung Bum pulak memang fond gila dengan Kang In Kyu sebab dia rasa macam In-Kyu ni way better daripada chief doctor dekat prison tu. So, apa-apa ubat yang In Kyu bagi, dia makan. Tapi dalam masa sama dia suruh subordinate dia untuk siasat tujuan In Kyu ni kerja dekat penjara tu. But man, In Kyu dah expect that and prepare semua benda. Bila subordinate Hyung Bum ni bagitau yang In Kyu ada financial crisis, dia purpose dekat In Kyu untuk kerja part-time. Dia nak In Kyu extract kan organ donor. So, masa nilah dia berjaya selamatkan sorang budak perempuan and masa yang sama subordinate Hyung Bum dapat tahu who is the real Kang In Kyu.

Bila Hyung Bum dapat tahu dia pun start plan untuk escape prison and he succeed. Masa ni I was like, typicallllll

Second, set aside dulu diorang punya treatment, aku nak cakap pasal after-surgery process, recovering. Mostly medical drama akan fokus masa surgery tu je and result surgery, sama ada success atau pun tak. And selalunya mesti akan one patient for 1 or 2 episodes. Tapi drama ni lain sikit as patient dia sama untuk 3 ke 4 episode. Mungkin sebab fokus department and fokus plot cerita ni. As I told you guys, cerita ni berkisarkan organ donor, trade, transplant and everything that involved around organ. So, tak semua pesakit yang melibatkan organ perlukan urgent transplant. And cerita ni fokus on law jugak. So, to connect both law and medical areas, jadila illegal organ trade. So, cerita ni more focus on illegal organ trade. Memang best tengok sebabnya illegal organ trade yang jadi ni semuanya atas kemahuan donor tu sendiri atas sebab tertentu. Tapi Kang In Kyu berjaya discover and pujuk one of the donor untuk back out from the plan sebab dia taknak apa yang jadi dekat ayah dia jadi dekat orang lain.

Third, aku nak cerita pasal ability Kang In Kyu ni. Actually dia membesar dengan keadaan biasa, takde apa-apa keistimewaan pun. Tapi masa dia pergi crime scene tempat ayah dia ditanam and criminal tengah show how he murder the man, In Kyu ni sangat marah and cross the police line. Dia terkam and tumbuk criminal tu. Tapi bila polis leraikan diorang and bawak In Kyu keluar daripada kawasan tu, Hyung Bum ni ambil batu and hit back of In Kyu's head. And start daripada situ la dia vision dia jadi sangat jelas and dia nampak satu benda tu dengan detail. But the end of the story, dia punya ability ni akan hilang and vision dia back to normal because of the almost same reason.

Forth, aku rasa aku kalau tengok medical drama, ke law drama aku akan menangis waktu cerita nak tamat je. Tapiiiii, drama ni dah buat aku mengalirkan air mata banyak kali ! Hish ! Aku tak tahu la orang lain macam mana tapi aku masa tengok drama ni memang emosi naik turun. Serious. Kejap nervous, kejap sedih. So, whatout sensitive people !

And last but not least, aku suka tengok watak Kang In Kyu ni. Well, aku tak kenal pun siapa dia ni and tak pernah tengok cerita lakonan dia pun. Tapi sepanjang cerita ni memang muka dia poker gila. Bagi aku okay la, not bad.  Nak tambah sikit lagi, sepanjang mission dia untuk discover the truth of the illegal organ trade ni, memang banyak nyawa yang terkorban sebab dasar selfish orang yang berkuasa. 

One thing I need to stress here, aku bukan medstud, so aku obviously had no idea of those procedures yang diorang buat masa emergency and inside the OR. Aku cakap macam ni sebab ada terbaca one of comment from medstud ( nationality unknown ) yang criticize pasal procedures yang dijalankan. And banyak jugak comment yang kata lakonan main actor  and few more cast ni tak best. Idk, tapi bagi aku the main lead had me crying so, I think there was no problem with his acting.

Disebabkan aku terlalu engross dengan cerita ni, aku tak perasan quote yang best. Hahhaha. Very unusual of me. So, takat ni je aku dapat kongsikan. Much love, S.


-thes

No comments:

Post a Comment