Friday 4 August 2023

# bookreview # fiction

Ali Alauddin by Rose Harissa

 Assalamualaikum, good day dearest!




Tajuk: Ali Alauddin

Penulis: Rose Harissa

Mukasurat: 339

Genre: Romantik, Drama

Penerbit: Idea Kreatif

Terbitan: 2023 

ISBN: 9789672803294

Blurb:

Haji Azhar kata, Ali Alauddin satu-satunya anak dia yang  terlebih guna ortak berbanding hati. Sebab itu, 10 tahun di England, Ali macam tak ingat nak pulang ke Malaysa dan tak ingat nak kahwin. Lantas, dia aturkan jodoh untuk si anak. Pilihannya Alilatul Barizah, anak tunggal Dato' Zainal.


Ali dan Barizah, bukan versi kahwin paksa yang biasa-biasa. Mungkin bagi Barizah, ini memang terpaksa. Tapi bagi Ali, akad nikah bukan sekadar lafaz semata-mata.


"Pernikahan ni takkan berhasil sebab saya tak ikhlas terima awak." - BARIZAH

"Saya akan hadirkan cinta dan ikhlas untuk jayakan pernikahan ni." - ALI


Payah buat Ali sebab Barizah membantah dalam akur. Hari pertama, sudah meminta diceraikan. Tinggal serumah pun mahu berasingan bilik.


"Love is a commitment. Awak kena bagi komitmen untuk hadirkan cinta." - ALI

"Maksud awak, komitmen dalam bilik tidur?" - BARIZAH

"Komitmen yang satu maksudkan, bukan komitmen yang awak maksudkan tu." - ALI

"Tapi lambat laun saya kena serah diri juga, kan? - BARIZAH


Sikap ala English gentleman yang tersemai dalam diri Ali akhirnya buat Barizah berjaya ditundukkan. Perlahan-lahan mereka mula bahagia.


Tapi, satu emel dari Fateh yang diterima Barizah buat segalanya berubah.  Trauma Barizah muncul kembali. Dan kemunculan Jana Humaira menuntut janji dari Ali buat Barizah bagai tersedar dari mimpi. Dia lebih rela kehilangan Fateh dari kehilangan Ali.


Siapa sebenarnya Fateh yang menyebabkan Barizah trauma? Dan siapa sebenarnya Jana Humaira di hati Ali Alauddin?


Permulaan cerita bermula di London, dengan pertemuan Ali dengan seorang gadis idamannya, Jana. Aku macam hah sikit sebab kenal Ali dengan Jana dulu dan bukan Ali dengan Barizah. Terasa macam semuanya dibentang depan mata so mungkin takde elemen yang mengejutkan. Boy, how wrong can I be?


Selepas hubungan yang Ali cuba usahakan tak menjadi, dia nekad pulang ke Malaysia dan terima jodoh yang parents dia dah pilih. Pertama kali bertentang mata dengan jodohnya, penampilannya sangat berbeza dengan pilihan Ali. Walau apapun, tekad Ali hanya satu, untuk menjayakan rumah tangganya sebaik mungkin.


Perkahwinan yang dirancang bukanlah kehendaknya. Bahkan, selepas satu peristiwa, pernikahan bukan lagi dalam perancangannya. Tak sampai sehari bergelar isteri, dia dah meminta cerai, dengan alasan takkan bahagia. Tapi, Ali berkeras untuk teruskan pernikahan mereka. Kelakuan Barizah yang menentang sekeras-kerasnya dan kalau boleh nak putuskan hubungan suci mereka ni bagi aku sangat pelik. Takkan tiba-tiba?


Sampailah rahsianya diketahui Ali dan Fateh muncul kembali. Wow, sangat tak terjangka ya ada rahsia disebalik seorang Barizah. Rahsia yang sangat menyakitkan, dan pengkhianatan yang sangat memilukan. Nasib baiklah dalam keras dia nakkan perpisahan, tak sekali pun Ali goyah untuk memujuk. And man, lelaki ni apahal idaman sangat?! Tak sikit pun dia melenting, tapi tetap bersabar and cuba untuk fahami isteri dia. Ah, cair.


Saat bahagia baruuuu nak sampai, Jana muncul balik. Ah, membara betul aku dengan  perangai Jana ni, dan kalini, tenang Ali ni macam menyakitkan hati aku haha sebab dia tak reliate pun dengan apa yang Jana buat! Tapi dekat sini, kematangan Barizah menyerlah. Dia tak terus menyalahkan Ali tapi usaha untuk cari jawapan dulu. Kemudian, nilai dan seterusnya tetap menyokong Ali.


Ali Alauddin adalah kisah mudah yang tak berapa nak complicated. Bolehlah jadikan bahan bacaan untuk masa-masa santai. Epilog tu sumpah cute gila!

-thes

2 comments:

  1. Dah bertahun Cuya tak sentuh novel cinta, padahal banyak lagi dalam simpann yang tidak dibaca...sekrg more to comic je, jimat masa..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha fahaammm.. novel cinta ni take time sikit, dapat pulak yg konflik berat-berat. Su jarang baca komik sebab taktahu sngt pasal komik hehe..

      Delete