Saturday 28 October 2023

# bookreview # fiction

Noah Vanessa Jilid 2 by AisyahRos

 Assalamualaikum, good day dearest!




Tajuk: Noah Vanessa Jilid 2 

Penulis: AisyahRos

Mukasurat: 691

Genre: Romantik, Islamik, Drama

Penerbit: Suara Hati

Terbitan: 2022

ISBN: 9789672300526

Related title(s): Noah Vanessa Jilid 1

Blurb:

Kini, separuh hati Vanessa telah menerima kewujudan Tuhan Yang Maha Esa. Harapan disandarkan kepada Tuhan. Tali Allah yang ingin dipegangnya dipimpin bersama Noah. Dia akui, dia dapat merasakan kemanisan dalam mengenali Allah Yang Maha Esa dan agama Islam.


Namun, tragedi yang berlaku akibat 'sumpahan' dalam hidupnya itu telah meranapkan harapannya yang disandarkan kepada Tuhan.


"Saya percaya Tuhan awak ataupun tidak, ia tetap tak akan ubah sumpahan yang ada dalam hidup saya." - VANESSA WWILLIANS

"Vanessa, ianya bukan salah awak. Tolonglah, Vanessa. Stop blaming yourself on something you don't even do." - NOAH Q'DARRIEN LEE


Ujian hidup Vanessa kali ini bukanlah boleh dihadapinya seperti sebelum ini. Ujiannya kali ini sangat berat! Ujian yang perlu dia hadap atas nama dua kebenaran.


"Pack cik lakukan ini untuk kamu, Vanessa. Tolong jangan benci pak cik." - TUAN DANIEL BLACK


Di mana silapnya? Bukankah harapan kepada Tuhan itu memang seharusnya setinggi langit?


"Ujian ini terlampau berat untuk aku. Kenapa bagi pada aku?" - VANESSA WILLIANS


Apakah ini miska?! Aku baca tak sampai suku buku lagi tetiba boom! Terungkai satu rahsia. Tiba-tiba, tanpa warning sign. Apakah patut begini caranya? Kejammm. Well, rahsianya berkaitan dengan identiti Noah Lee yang rupanya bukan hanya seorang Noah Lee. There's more of him yang buku pertama langsung tak kata apa-apa. Anyway, kita belajar sesuatu mengenai the not so mysterious Noah Lee. Sumpah aku tak jangka langsung.


Dan tak cukup dengan satu rahsia, makin lama eh makin banyak pulak rahsia yang buku dua ni keluarkan. And some of it saaaaangatlah mengejutkan ya. Lebih mengejutkan daripada identiti Noah. Banyak ya yang berlaku dalam buku dua. And to think Vanessa face it all heads on, wow.


Buku kedua lebih fokus kepada hubungan Noah dan Vanessa, esp lepas Vanessa setuju untuk belajar mendalami Islam. Serious, dia lebih tenang dan gembira daripada buku satu. Daaan, semestinya bila ada gembira akan ada sedih. Dan sedih it is. Ada satu babak tu memang berhingus aku duk menangis aigoo. Penat betullah bila terlalu menghayati ni. 


Kalau dibandingkan dengan buku satu, yang kedua ni aku rasa konfliknya lebih kepada mencari dan memahami diri Vanessa dan Noah. Yelah, dah macam-macam rahsia tersingkap, belum masuk lagi Vanessa punya strange illness. Konflik antara Noah dengan Vanessa, takde sangat but there is third act break up, sad to say. Nasib baiklah kita ada fairy godfather in form of seorang Haydar Black. Pergh, dia punya intervene tuu, memang kalau boleh dia kurung kot Noah dengan Vanessa dalam satu bilik berkunci.


Walaupun tak dapat much on wedding and everything after that, aku sangat-sangat berpuas hati dan in loveeees dengan kisah mereka ni. Dan tak dinafikan, epilog tu membuatkan aku rasa macam aku kena beli Haydar Rose secepat yang mungkin (tapi sabar kejappp, kocek kita tak tebal). Lepas tu dengan kisah Ariana pun dah ada, eh lagilah kena repeat perkataan sabar tu dalam kepala dan hati berulang kali.


p/s: dedua novel ni kalau letak side by side nampak sangat sweet tau haha

-thes

1 comment:

  1. alamak...dah lama tak baca novel sweet sweet ni. Ni yang nak cari semula novel sweet ni..

    ReplyDelete