Sunday 19 February 2023

# bookreview # comic

KOMIK Karier: Doktor Johari - Kecekalan Pasukan Perubatan Menghadapi Krisis Banjir Besar by Aizat Z, Ayman Adny, Khairul Amirin

 Assalamualaikum, good day dearest!




Tajuk: Doktor Johari - Kecekalan Pasukan Perubatan Menghadapi Krisis Banjir Besar 

Penulis: Aizat Z

Pelukis: Ayman Adny, Khairul Amirin

Mukasurat: 122

Genre: Komik, Fiksyen, Kerjaya 

Penerbit: Iman Publication

Terbitan: 2022

ISBN: 9789672459590

Related title(s): Komik Karier - Psikologis Imran, Komik Karier - Cikgu Akbar

Blurb:

Sikap Doktor Johari yang ikhlas dan peramah membuatkan beliau disenangi oleh semua penduduk Kampung Batu Tenggelam tanpa mengira umur dan bangsa.


Walaupun beliau merupakan satu-satunya doktor yang berkhidmat di kampung itu, Doktor Johari tetap gigih dan berjaya memenuhi keperluan semua penduduk.


Sehinggalah pada suatu hari, banjir besar berlaku. Akibatnya, kemalangan terjadi di mana-mana. Bantuan dari bandar pula tersekat. Lambakan mangsa kian memenuhi ruang klinik yang kecil. Buat pertama kalinya, pasukan kecil Doktor Johari terpaksa menangani krisis sebesar itu.


Keadaan mejadi semakin keruh apabila klinik kekurangan staf dan peralatan untuk merawat.


"Mampukah kita?" Seorang staf klinik menyatakan kerisauan. Kita diberi amanah, dan kita akan tunaikan amanah kita."


Mampukah Doktor Johari dan pasukan kecilnya bertahan sehingga bantuan sampai?


Minggu-minggu stress ni, baiklah kita membaca cerita yang ringan je, lagi baik kalau komik macam ni, ye dak. Anyway, Komik Doktor Johari ni membawa kisah seorang doktor di sebuah klinik kesihatan kerajaan di Kampung Batu Tenggelam yang letaknya di Pantai Timur. Dan bila datangnya musim tengkujuh, banjir memang tak asing lagi. Cuma skala kejejasannya (wujud  ke perkataan ni hehe) saja yang berbeza dari tahun ke tahun.


Secara jujur, aku a liiiiiittle bit kiciwa dengan komik ni. Faktor utama yang menyumbang kepada kekecewaan aku ni adalah sebab cerita ni pendek sangatttttt. Aku tak sempat nak tolong nervous sekali dengan Doktor Johari and the team tiba-tiba dah habis😂😭 Geram jeeee. Ish ish, kalau la panjang sikit mesti best dapat tengok Doktor Johari in action. But, okay kita terima kita terima.


Other than that, aku puas hati je dengan cerita komik ni. Cumanya hmm Doktor Johari ni macam ter-undershadowed pulak dengan Doktor Aman haha. Aku nampak macam Doktor Aman pulak sebenarnya hero. Selain kisah banjir, ada juga selitan kisah Doktor Aman yang melawan penyakitnya semasa bertugas (mungkin sebab ni aku anggap dia hero). 


Selingan-selingan ilmu perubatan dan tips menghadapi banjir juga menambahkan pengetahuan am aku selain melancarkan juga pemahaman cerita. Takdela ternganga tak tahu apa. Lagilah aku yang alhamdulillah, setakat ni tak pernah lagi hadapi banjir yang teruk sampai kena pindah ke pusat pemindahan sementara apa semua so kinda a new thing juga untuk aku. So, overall thought? An okay read for me. Boleh la baca in one sitting, takde stress factor, konflik tak berat, cerita mudah faham.


-thes

No comments:

Post a Comment