Tuesday 28 March 2023

# bookreview # fiction

Perempuan Yakuza Itu by Zura Rahman

 Assalamualaikum, good day dearest! Salam Ramadan semua! Tak sempat aku nak  buat separate post wishing semua haha. Terimalah review pertama bulan Ramadan aku ni.



Tajuk: Perempuan Yakuza Itu

Penulis: Zura Rahman

Mukasurat: 623

Genre: Romantik, Drama, Aksi, Thriller

Penerbit: KarnaDya

Terbitan: 2020

ISBN: 9789674063108

Blurb:

ASP Rafique Edruce - seorang pegawai polis aka criminal profiler telah mengambil keputusan untuk bercuti setelah sekian lama dia tidak berbuat demikian. Dunia manga dan anime yang menjadi idolanya telah membawanya ke Jepun. Tujuannya, menggali sejarah 47 Ronin, namun lain yang dijumpainya. 


Pertembunannya dengan seorang gadis Jepun di atas bas persiaran membimbit rasa umpama bunga sakura yang lebat berkembang. Reina - seindah namanya, dia bagai watak manga yang turun ke bumi.


"Could you take me back with you?" - REINA

Reina - Dia bukan sembarangan wanita. Dia perempuan seorang yakuza yang berpengaruh di Tokyo. Menyentuh perempuan yakuza itu bermaksud bermusuh dengan naga, bermain dengan api.


Bella - Seorang gadis yang manis yang sedang menyambung Masters Degree di New Zealand. Merangkum anak angkat Tuan Edruce; isteri yang dikahwini Rafique dalam terpaksa. Bella tak pernah serik menagih cinta lelaki itu, cinta pandang pertama yang tidak pernah pudar.


"Belle... you tak kenal I. Macam mana you nak kahwin dengan I?" - RAFIQUE EDRUCE

"Yang I tahu, I cintakan you." - BELLA


Hubungan jarak jauh dan kahwin paksa cukup pakej untuk merenggangkan perkahwinan yang tidak pernah dipinta oleh Rafique. Antara rasa sayang yang sedang berkembang dengan si cantik Jepun dan cinta yang belum berputik dengan si manis Melayu, dia seperti berada di tengah-tengah Shibuya scramble crossing!


Antara keinginan hati dan kepentingan keluarga, Rafique tersepit. Menjadi sebahagian daripada Keluarga Edruce umpama satu sumpahan kepadanya. Sehinggalah dia mengetahui sesuatu tentang perempuan yakuza itu. Kes pembunuhan bersiri di Malaysia pula, telah menyelak lembaran kehidupan lama Keluarga Edruce. Mendedahkan rahsia kematian ibunya. Apabila dia kes yang berbeza bertemu pada satu titik, sesuatu yang mengejutkan berlaku. Menjadi berani bukan ;agi satu pilihan. Jatuh cinta tidak lagi dapat dielak.


Sekarang... sudah tiba waktunya dia betulkan semua perkara.


"Aku mungkin bukan the Dragon of Kanto, tapi aku... Rafique Edruce."


Aku mulakan review ni dengan cerita ni sungguh unexpected. Tak sangka macam ni. Banyak sangat twist and turns memang aku speechless la senang cerita. Walaupun tajuknya merujuk kepada si perempuan yakuza aka Reina tapi narration lebih banyak di pihak Rafique.


Aku salute dengan penulis sebab berani bawa kelainan pada watak Rafique ni. Walaupun seorang ASP polis, dia punya minat dekat anime dan manga ni, memang takde jumpa dalam watak polis lain. Hahah, aku mulanya janggal jugalah bila bayangkan seorang abam polis minat baca manga. Minat dia memang otaku! 


Jalan ceritanya agak terumbang-ambing sedikit. Banyak bahagian yang aku rasakan sangat tiba-tiba macam Rafique  punya plan pergi bercuti ke Jepun sedangkan team dia dah diassignkan dengan kes pembunuhan yang besar kemungkinan bersiri. Agak tak berapa kena dekat situ. Novel ni memang banyak konflik yang perlu diselesaikan. Pertama, antara Rafique dan perempuan yakuza tu, kedua, kes pembunuhan bersiri dan ketiga dia dan Bella. Aku sebenarnya kurang senang sikit dengan watak Bella ni. Dia agak childish bagi aku.


Kalau korang expect novel yang sweet muwit, susah sikit la nak jumpa dalam ni sebab lebih kepada debaran dan aksi. Bab aksi ni haih, jangan cakap la. Masa dorang jalankan Ops Sakura yang diketuai Ghost, tak senang duduk aku. Jantung ni ha dupdap dupdap. Lagi-lagi masa si ketua yakuza ajak Rafique duel guna katana. Hah, lagilah menggila aku punya nervous. 


Aku memang dah lama nak baca novel aksi-thriller karya Zura Rahman. Ingatkan aku dapat mula dengan Ghost tapi rupanya yang ini dulu. Ghost masih lagi tunggu untuk dipinang. Anyway, novel ni worth your read, really. Plot twist yang tertwist-twist tu memang worth it.

-thes

No comments:

Post a Comment