Tuesday 8 August 2023

# bookreview # fiction

Nirnama by Hilal Asyraf

 Assalamualaikum, good day dearest!




Tajuk: Nirnama

Penulis: Hilal Asyraf

Mukasurat: 744

Genre: Klasik, Aksi, Pengembaraan

Penerbit: Hilal Asyraf Resources

Terbitan: 2021

ISBN: 9789672208242

Related title(s): Nirnama: Himpunan Hikayat Tanah Semenanjung

Blurb:

Seorang pendekar tanpa nama telah menjadi buah mulut ramai. Sikapnya yang ringan tulang membantu masyarakat di serata Tanah Semenanjung, dan berani menentang kezaliman orang-orang Jagat Suci, membuatkan dirinya menjadi bualan rakyat.


Tiada siapa tahu akan namanya. Lantas orang ramai mula menggelarkannya Nirnama - Tanpa Nama.


Hasil capur tangan Nirnama yang terbaru, Wilayah Ujung jajahan Kerajaan Indera Kayangan jatuh ke tangan Kerajaan Semutar Putih, membuatkan Jagat Suci, pemerintah Kerajaan Indera Kayangan, penguasa Tanah Semenanjung, semakin sangsi dengan hakikat insan bergelar Nirnama.


Apakah Nirnama akan memberi ancaman kepadanya?

Apa kaitan Nirnama dengan Kerajaan Semutar Putih? 

Siapakah sebenarnya Nirnama?


Ni merupakan karya fiksyen Hilal Asyraf yang first yang aku baca. Sebelum ni, aku pernah baca tulisan non fic beliau je, itupun dah bertahun dulu. Nirnama ni pulak karya fiksyen yang entah keberapa dan ada tiga versi. Versi bahasa inggeris, bahasa melayu tulisan rumi dan jawi. Yang aku baca, versi jawi sebab aku takde copy yang rumi. Maklumlah beli preloved, masa aku nak beli tu memang seller tu je yang ada offer Nirnama, itupun memang dia nak jual yang jawi punya je. Aku pun beli jelah. Dan dan buku sampai, eh ramai pulak yang preloved Nirnama, siap ada yang kombo.


Since aku baca versi jawi, pembacaan aku jadi sedikit lambat. Iyalah, rasanya kali terakhir aku baca jawi mungkin masa sekolah menengah rendah, jawab paper Pendidikan Islam. Jadinya, bacaan aku sedikit merangkak. Hat mudah-mudah, lajulah sikit, sampai dekat nama senjata ke nama watak ke nama tempat ke, teruslah aku mengeja satu-satu haha. Kadang tu give up la nak bunyikan. Contohnya nama sebenar Raja Bersiong. Ejaan jawinya sangat menyakitkan kepala aku.


Permulaan cerita agak mendatar tapi penuh dengan tanda tanya. Babak aksi pertama antara Nirnama, si pendekar tanpa nama dan Bagak Durjana pun aku rasakan macam apa ni? Keep me interested, for sure tapi sebab aku macam confuse lagi dengan siapa baik siapa jahat, babak tu macam mehh sikit. And bila munculnya Cendana, dan dia mencabar Nirnama atas Mendam Berahi,  milik Tanggang, pace makin laju dan aku makin faham akan cerita ni.


Berselang-seli dengan babak-babak pengembaraan Nirnama dengan Nadim, diselitkan juga satu kisah lalu tentang seorang budak yang menjadi mangsa Jagat Suci dan macam mana dia dibawa dan dilatih oleh Adiwaja, mantan Laksamana Utama Semutar Putih dan juga sahabat baik Sultan Mansur. 


Nama-nama watak dalam semesta Nirnama ni kebanyakkan dari kisah rakyat Malaysia. Dan kisah mereka pun disesuaikan dengan jalan cerita Nirnama menjadikan kisah ni lebih berseri. Dicelah-celah helaian, ada juga diselitkan ilustrasi yang menggambarkan satu-satu watak dan juga situasi. Semuanya cantik-cantik belaka (kecuali that one illustration yang tunjuk watak jahat bertukar jadi mambang. Tu tak cantik sebab menakutkan aku).


Watak Nirnama ni digambarkan dengan seorang yang berpegang pada ajaran Islam yang sebenar dan misinya hanyalah untuk menentang kebatilan dan menegakkan kebenaran. Banyak nasihat, pengajaran dan ilmu Islam yang aku dapat daripada novel ni. Walaupun bukan seorang yang banyak mulut, pengembaraan dia diimbangkan dengan kehadiran Nadim. Dan senang untuk aku kata, Nadim ni aku punya fav character.


Babak-babak aksi memang tak kalah and of course sangat meletop! Setiap satu watak ada kelebihan pertarungan masing-masing, makes it more interesting. Tentunya ada juga elemen-elemen kejutan yang membuatkan aku tergamam, especially yang melibatkan salah seorang kanda Nirnama. Sedih woi, ish tak suka betul macam ni. Tapi sedih tu tak lamalah.


Aku sangat sarankan semua orang baca Nirnama ni sebab ceritany memang best gila! Lepas habis je, aku terasa overwhelm, dengan apa, entahlah aku pun tak pasti. Yang pastinya, it is a good thing. Hangover? Semestinya. Nak pick up prequel pun take time sikit. Anyway, this is a great book and worth every penny spent.






-thes

No comments:

Post a Comment