Friday 5 April 2024

# bookreview # fiction

Cinta Kontrak 2024 by Nurul Ain Syuhada

 Assalamualaikum, good day dearest!



Tajuk: Cinta Kontrak

Penulis: Nurul Ain Syuhada

Mukasurat: 544

Genre: Romantik, Komedi

Penerbit: Nueva Ficcion

Terbitan: 2024

ISBN: 9786299791959

Related title(s): Cinta Kontrak versi Karyaseni

Blurb:

"Oi cicak kobeng! Aku yang rasa sial pagi-pagi ni jumpa dengan kau." - AIRYSHA


Takdir menemukan Airysha dengan Danial di butik Datin Aleeya. Tapi sebenarnya pertemuan pertama mereka adalah lebih awal daripada itu secara tidak sengaja di KL Sentral.


"Oi mat! Kau dah langgar beg aku, mintalah maaf! Jalan menonong aje macam KL Sentral ni bapa kau yang punya." - AIRYSHA

"I'm not sorry for you being stupid putting your bag in front of your toes." - DANIAL


Mereka bekerja di tempat yang sama untuk satu tempoh singkat tapi hari-hari bercakaran macam anjing dengan kucing. Saat Danial mahu lari dari semua teman wanitanya dan dia menggunakan Airysha sebagai perisai. Secara tidak langsung mereka terjebak di dalam sebuah perkahwinan yang memberikan manfaat kepada dua pihak.


"Aku nak kau sign kontrak dengan aku." - DANIAL

"Kontrak apa?" - AIRYSHA

"Kontrak - untuk kau jatuh cinta dekat aku."- DANIAL


Versi revamp dengan yang asal memang jauh berbeza. Yang asal, memang one of my comfort read, tapi itulah memori aku ni tak banyak jadi walau se-comfort mana pun, aku memang akan cepat lupa. So, review ni aku cuma review untuk versi revamp ni.


Nur Alia Airysha. Anak kedua daripada empat adik beradik yang punya impian untuk membantu keluarga. Dengan bantuan Kak Yati, kawan alongnya, dia dapat bekerja di butik di Kuala Lumpur. Belum sempat jumpa Kak Yati, Airysha dipertemukan dengan seorang jejaka 'foreigner' yang tak beradab. Kerana beg, mereka bergaduh. Dan siapa sangka rupanya lelaki tu anak kepada bakal majikannya?! Pantang berjumpa, ada je yang mereka gaduhkan. Siap dengan pakej prank lagi!


Muhamad Danial Franz. Anak tunggal kepada Dato Eddy Franz dan Datin Aleeya yang girlfriendssss keliling pinggang. Scandal dia kiri kanan weh, bab mengayat awek, dialah paling terer! Tapi saat dia 'diserang' awek-aweknya, Airysha yang dijadikan mangsa walaupun gadis yang digelar cekodok tu selalu menyakitkan hatinya. Dan apabila berita 'perkahwinan' mereka sampai ke telinga Datin Aleeya dan Dato Eddy, mereka tersepit.  Yakin dengan perasaannya, Airysha dilamar dengan kontrak untuk jatuh cinta.


Cerita ni ringan je tanpa konflik yang berat menyesakkan kepala. Novel santai yang sentiasa menghiburkan aku dengan perangai crack si Airysha dan Danial, momen-momen cubaan Danial 'menggoda' Airysha unutk jatuh cinta, babak-babak suwit tu semestinya ada. Babak geram nak campak buku tu adalah juga bila si Bella, ex-gf Danial ni naik gila tapi issokayyy, Danial dengan Airysha too strong untuk dipecahkan.


Novel ni ditulis dengan dual POV (Airysha and Danial) jadi memang seronok untuk aku sebab boleh tahu apa yang mereka berdua ni fikir. Dan mereka ni memang match made in KL Sentral betullah sebab sama-sama crack, sama-sama perangai gila tapi sama-sama matang dengan masa dan usia gitu. Aku suka dengan Danial yang lepas kahwin dengan Airysha, terserlah jugakla kematangan dan  sifat tanggungjawab dia. Airysha pun lepas nikah tu takde sangat la perangai pelik-pelik dia (walaupun ada juga bila dengan Danial hahahaha). Paling penting, mereka pun communication sangatlah 🤙🏽🤙🏽🤙🏽


Anyway, it was a nice read for me. Paling suka bila ada bonus chapters dengan anak-anak Airysha-Danial yang dah boleh berpuasa aihhh comel betul masing-masing.


-thes

1 comment:

  1. pernah baca novel ni dulu, best juga sebab tema kahwin kontrak kan. try cari balik novel lama tapi tak ingat letak kat mana. tapi itulah kalau baca balik tak tahu sama ada feeling tu masih lagi sama atau tidak..hahaha

    ReplyDelete