Saturday 3 February 2024

# atok shah # bookreview

Komik Karier: Gamer Aimer by Atok Shah & Zyll Fathe

 Assalamualaikum, good day dearest!




Tajuk: Komik Karier: Gamer Aimer

Penulis: Atok Shah

Pelukis: Zyll Fathe

Mukasurat: 122

Genre: Komik, Kerjaya, Fiksyen, 

Penerbit: Iman Publication

Terbitan: 2023

ISBN: 9789672459934

Related title(s): Psikologis Imran, Doktor Johari, Cikgu Akbar, Chef Sufi, Veterinar Delia

Blurb:

Ammar atau lebih dikenali sebagai AIMER ingin menjadi seorang atlet e-sukan profesional dan bercita-cita untuk bertanding di peringkat antarabangsa. Kini, dia adalah antara 100 pemain terbaik Asia Tenggara dalam permainan 'Mobile Satria'.


Demi mencapai impiannya, Ammar telah menumpukan sepenuh perhatian dan masa untuk bermain game. Dia hilang minat dalam pelajaran sehingga prestasi akademiknya merosot teruk.


Keadaan itu mengakibatkan ibu bapa Ammar terpaksa mengambil langkah drastik - melarang Ammar daripada terus bermain game dan memfokuskan sepenuh masa untuk belajar.


Namun, kekalahan Ammar kepada Raja Akmal telah memaksanya menyertai pasukan baharu secara rahsia. Selain wajib mengikuti jadual latihan yang ketat, Ammar juga perlu konsisten belajar dan bersukan untuk meningkatkan fokus dan stamina.


Mampukah Ammar untuk terus bertahan dan meyakinkan ibu bapanya supaya dapat menyertai pertandingan sekali gus merealisasikan cita-citanya untuk menjadi seorang atet e-sukan profesional?


Iman is back with another set of Komik Karier! Karier pertama adalah antara kerjaya baru yang certain people frowned upon. Ada certain orang tak pandang pun menjadi seorang gamer ni sebagai satu kerjaya.


Anyway, komik ni totally out of my comfort sebab aku memang tak pernah terjebak dengan game yang jenis MOBA; multiplayer online battle arena (aku belajar istilah ni daripada komik nila) ni. Jenis game yang aku main hmm nak cakap pun malu haha, more to match three. Yang kekal aku main dari zaman diploma sampai nak habis degree ni ada satu je; Homescapes (ni pun dah berbulan tak bukak). Back to review, yeah, banyak sangat istilah-istilah yang aku unfamiliar, gaming terms yang baru tahu dan the whole thing is new to me. Aku sangat harga segaa footnotes.


Kisah Ammar ni sebenarnya mudah untuk aku ikut dan sangat menghiburkan. First time dengan karya pelukis Zyll ni memang mudah untuk rasa selesa. Partly due to comical drawing (jangan tembak saya kalau salah term!) dan juga cara beliau lukis expressions setiap watak. Kalau marah tu memang tahu la marah gila. One thing yang sampai sekarang aku rasa seram nak tengok adalah lukisan bapak Ammar ni. Awatlah yang garang sangat pakcik. Dok minum kopi pun nampak garang aih.


Aku actually ambil masa sikit nak habiskan bacaan sebab pening dengan istilah games haha, totally on my part laa. Tapi serius komik ni best and kalau korang curios dengan kerjaya atlet e-sukan, silalah baca.



-thes

1 comment: