Friday 24 February 2023

# bookreview # comic

Komik Karier: Cikgu Akbar - Semangat Setiakawan Menghadapi Kes Buli

 Assalamualaikum, good day dearest!




Tajuk: Cikgu Akbar Semangat Setiakawan Menghadapi Kes Buli

Penulis: Hasif Rayyan

Pelukis: Ariftdesign, Arsyari Adnan

Mukasurat: 175

Genre: Komik, Kerjaya, Fikyen, Perguruan

Penerbit: IMAN Publication

Terbitan: 2022

ISBN: 9789672459583

Related title(s): Komik Karier - Doktor Johari, Komik Karier - Psikologis Imran

Blurb:

Akbar - seorang guru muda bervisi besar. Sebaik sahaja ditugaskan sebagai guru Tingkatan 4 Saga, dia sudah teruji apabila pelajarnya, Nadim sudah sebulan tidak hadir ke sekolah. Menurut Ikram, Nadim tidak hadir gara-gara tidak tahan dibuli Furqan. Berang dituduh, Furqan yang panas  baran langsung membelasah Ikram. Tidak semena-mena Cikgu Akbar turut terkena tempiasnya.


"Tapi kalau cikgu tak jumpa Nadim, lambat-laun keadaan akan jadi lebih buruk untuk dia juga."

"Itu bukan urusan kau!"

"Pelajar kelas saya bakal dibuang sekolah, itu awak kata bukan urusan saya?"


Risau akan keadaan pelajarnya, Cikgu Akbar bertekad untuk menyelesaikan kes buli di kelasnya supaya Nadim dapat kembali ke sekolah.


Apakah punca sebenar Nadim tidak hadir ke sekolah? Mampukah Cikgu Akbar menyelesaikan masalah pelajarnya dengan adil?


Komik last dalam siri (errr, siri ke eh?) Komik Karier by Iman Pub mengenai karier sebagai seorang guru. Tak se-fancy kerjaya seorang doktor dan psikologis tapi cukup mencabar. Tiada guru, maka tiadalah doktor dan psikologis. Jadi, sebelum aku mula bagi kata-kata penghargaan buat insan bergelar guru, back to the review.


Tak dinafikan, aaku paling enjoy and have fun baca kisah Cikgu Akbar berbanding dua komik lain. Mungkin kerana ianya komik yang paling panjang, memberi ruang untuk aku appreciate jalan ceritanya yang tak rushed dan watak-watak untuk lebih menyinar.


Dan tak dinafikan juga, antara tiga komik karier, yang ni yang banyak buat aku stress. Hehe. Bukan apa, stress dengan Furqan yang asyik la membaran, dengan Nadim yang asyik berahsia, Iqram yang super annoying dan juga mak Iqram yang of course terlebih annoying. Pendek kata, semua watak selain Cikgu Akbar ni menggeramkan aku je. Nasib baiklah Cikgu Akbar ni, walaupun dia punya gambaran macam dialah pembuli sejati, punya perwatakan yang quite hilarious bagi aku. Dengan dia punya monolog dalaman yang haih, macam berani rupanya ketaq lutut juga. Belum kira dia duk intip Furqan belasah orang lepastu terseram dengan student sendiri hadeh. Lawak la dia ni.


Jalan cerita memang dah boleh agak dari awal lagi tapi aku tetap annoyed dengan Nadim hahaha. Kalaulah dia buka mulut dari awal, takdela berlarutan masalahnya. Babak-babak dalam kelas, sedikit sebanyak menyuntik rasa rindu dalam diri aku. Rindu nak ke kelas sebagai pelajar sekolah menengah, bergurau dengan cikgu, tengok classmates bertekak, kena denda, eh banyaklah. Jadi pelajar U ni hm, kena serious sepanjang masa. 


Overall, aku enjoy sesangat dengan cerita ringkas Cikgu Akbar dan Furqan ni. Banyak pengajaran yang kita boleh dapat. Cuma satu kompelin aku, kalau boleh, letak lagi kot features yang membezakan Cikgu Akbar dengan Furqan. Haha, susah untuk aku bezakan dua watak ni. Kalau tak kerana Cikgu Akbar ada janggut sejemput dengan berkemeja dan ber-tie, mesti aku tak boleh nak bezakan langsung. Apapun, it was a great read.


-thes

No comments:

Post a Comment