Thursday 11 June 2020

# bookreview # fiction

Selamat Tinggal Purnama : Strain Pertama by Teme Abdullah

Assalamualaikum, good day dearest ! Haaa, siapa excited tengok tajuk ? Aku je ? Okay. Haritu aku happy sebab buku dah pos so kalini aku nak happy sebab aku dah habis baca the first book. Aku rasa aku ambil masa more or less one week jugalah nak habiskan satu buku. Bukan sebab tak best atau penceritaannya lambat cuma mood aku yang tunggang langgang. 




Tajuk : Selamat Tinggal Purnama : Strain Pertama 
Penulis : Teme Abdullah
Muka Surat : 307 pages
Penerbit : Iman Publication
Tahun terbit : 2020
ISBN : 9789832423959
Sinopsis :

Kisah seorang artis terkenal. Hidup pada zaman manusia terpaksa mengumpul 'kredit' yang cukup sebagai bukti bahawa mereka berhak untuk kekal hidup di muka bumi. Mereka yang gagal mencapai tahap kredit minima, akan ditarik nyawa.

Artis terkenal itu ada segalanya - wajah, suara, personaliti dan pencapaian yang belum pernah dikecapi mana-mana rakyat Nusaraya sebelum ini. Popularitinya melebar ke serantau Asia. 

Sehinggalah ada pihak yang membangkitkan gosip bahawa ada 'artis terkenal' yang membina persona palsu untuk menipu masyarakat semata-mata demi kelangsungan kerjayanya. Malah, suaranya juga dikatakan palsu. 

Hidupnya berubah dari saat itu.

First of all, bagi aku buku Teme kalini lebih heavy dari buku Empayar : Hikayat Putera Tanpa Nama (didn't read the second in line yet, can't comment anything). Kalau Empayar emphasized on manusia yang menggunakan nama agama untuk kepentingan diri sendiri, buku kali focus on social stigma. Isu agama tak banyak yang disentuh sebab setting dunia buku ni berbeza dengan dunia nyata kita.

Masa aku mula-mula baca buku ni through e-book, aku dah pening dengan setting yang Teme guna. Rasa janggal yang amat sangat dengan segala teknologi dan fungsi setiap teknologi tu sendiri. Bila dah terima buku fizikal ni Jumaat lepas, pun masih stuck dalam chapter one for few days. Even aku dah baca disebalik STP yang Teme post through his blogger account pun otak aku tak dapat nak cerna.  Dengan permainan ayat dia lagi, fuh. Sudahnya terbiarlah buku ni beberapa hari.

Jalan cerita STP pada mulanya agak mendatar  mungkin sebab banyak penceritaan berkenaan dunia dalam STP ni sendiri. Kemudian bila babak empat sekawan berkumpul barulah aku kenal dengan watak-watak yang akan menerangi sepanjang perjalanan buku ni. Plot jadi lebih menarik apabila isu pemalsuan identiti dan juga konflik dalaman  Latif Purnama diketengahkan.

Watak utama, Latif Purnama yang merupakan seorang artis yang terkenal seluruh Asia. Datang dari golongan bawahan, Latif membesar sebagai seorang yang sangat sopan santun dan baik hati. Disebabkan personalitinya, tanpa dia sedar ada pihak yang ambil kesempatan atas dirinya sendiri. Tambah lagi dengan konflik prinsip diri, persahabatan dan juga pengorbanan yang dia perlu lakukan untuk terus survive dalam dunia digital sebagai seorang entertainer.

Based on this book, aku belum nampak perkaitan antara Latif dengan artis dunia nyata yang mengakhirkan hidup ditangan sendiri. Mungkin ada dalam second book. Bagi aku, watak Latif ni menjaga agama jugak, walaupun manusia zaman tu dah tak pandang sangat agama. Jadi, agak tak mungkin untuk dia go for the extreme decisions. But still, tak mustahil.

Ending novel ni memang buat aku suspen. Sama macam Empayar, meninggalkan tanda soal dipenghujung jalan. But unlike Empayar, aku tak perlu nak tunggu-tunggu sebab memang Teme release dua buah buku terus. Dan persoalan dihujung novel ni insya-Allah akan terjawab dalam buku kedua. Conclusion for this book ? Worth the wait, worth the read. 






-thes

10 comments:

  1. nampak je buku2 teme kt pesta buku..tpi tk mampu nk grab..hahhahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha,, insya-Allah ada rezeki lain kali =D

      Delete
  2. Done follow #165
    Fixi layan x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks ! fixi tak berapa nak baca, tak minat sangat...

      Delete
  3. tak baca lagi. dok terperam je kat rak tengah tunggu mood..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha, biasalah tuuu, tapi sebab hariti dah baca few pages from e-book terus baca bila sampai

      Delete
  4. sy suka membaca tapi dalam 2 3 bulan baru beli buku.
    ni baru start reading back haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. welcome back to the reading world then hehe

      Delete